Har pengene dine blitt blokket på Mastercard etter webshopping?
Har du handlet i en butikk på nettet, angret kjøpet, og pengene er nå blokkert på kortet ditt? Hvis svaret er ja, så du er sikkert ikke den eneste, og det er et problem som er frustrerende for både forbruker og nettbutikken. Faktum er at nettbutikken har ingenting å gjøre med pengene som er reservert på kontoen din, og derfor er en løsning ofte helt ut av deres hender.
Hva skal jeg gjøre?
Om du kan få slettet en reservasjon av kontanter på kortet er avhengig av de regler og vilkår som fulgte med da du fikk ditt Mastercard. Reglene fra bank til bank er svært like, men det er variasjoner, og derfor kan man ikke bare anta at reglene er hos Nordea og DNB.
Reglene er relativt typisk for de fleste banker og derfor er dette en god rettesnor
- Ta kontakt med butikken. Det er en sjanse for at de, gjennom sin betalings-løsning kan slette reservasjonen, uten at banken skal være involvert.
- Er det ikke mulig, er det kortutstederen, må du få tak i. Du må være i stand til å vise at du har kontaktet eller forsøkt å kontakte nettbutikken før banken vil hjelpe deg.
- Banken din vil da undersøke saken og har mulighet for å frigjøre penger i mellomtiden.
Derfor blokket de pengene dine
Når du handler med Mastercard, vil pengene ikke heves umiddelbart, og siden man ikke kan heve et større beløp enn det som er tilgjengelig på kontoen din, er det nødvendig for kortutsteder å reservere kjøpesummen, slik at du er sikker på at pengene er er på kortet til å bli trukket.