Unngå disse tabbene i ditt jobbintervju!

Intervju-feil som gjør at de som intervjuer deg mister interessen med en gang.
Du trenger en jobb og du har fått arrangert et jobbintervju! Det betyr at det kanskje snart er slutt på å låne penger på nettet via sider som dette og at du kan få dine personlige finanser tilbake i vater. Her er noen riktig gode råd før du møter opp til samtalen om denne nye stillingen. Fra å komme for sent til å glemme selskapets navn, er det fortsatt nok av måter du kan rote til denne kritiske delen av prosessen hvis du ikke er forsiktig.

Unngå disse klassiske tabbene i ditt jobbintervju

1. Det handler ikke bare om deg!

Selskaper ønsker å vite at du er en lagspiller. De ønsker også å vite at du er interessert i jobben, og ikke bare lønningsposen. Dersom en kandidat ikke har tatt seg tid til å forstå selskapet eller forklare hvorfor han eller hun kan bidra til å gjøre det bedre er det lite håp.

2.Du må gjøre hjemmeleksa om firmaet

En av de store problemene med kandidater er at de ikke forstår hvilke tjenester selskapet. De er ikke ute etter kandidater som vet alt, men akkurat nok til å være nysgjerrig og er i stand til å ha sunn en to-veis samtale. Det er ikke bare din erfaring de ser på, men om du deler de samme verdiene.

3. Du stiller ingen spørsmål

Å ikke benytte anledningen til å stille spørsmål i et intervju kan lett koste deg et tilbud. Jobbintervjuer er alltid en toveis ting. Du bør komme forberedt med ditt eget sett med spørsmål å stille enten gjennom intervjuet eller på slutten. Dette viser at du virkelig bryr deg om jobben samt selskapet.

4. Du mangler lidenskap

Intervjuer kan være stressende, det unnskylder ikke en potensiell kandidat med mangel på lidenskap eller interesse for hva selskapet gjør dag-til-dag. Dersom en kandidat virker lei eller helt uinteressert i det arbeidet de gjør, hvorfor skulle de ønske ham eller henne med på laget?

5. Du høres ut som en Drama-Queen

Hvis en jobb-kandidat kommer inn med en liste over årsaker til hvorfor det ikke fungerte på deres tidligere jobb, er det en klar indikator på at de er gode på å lage unnskyldninger, og sannsynligvis ikke vil fungere godt sammen med dette selskapet heller. De prøver å styre unna de som skaper drama og som en dag kan komme til å snakke dårlig om dem også.