Varsomhet advares i forbindelse med forbrukslån på nett

Tall fra Finanstilsynet har gjort kjent at det ble sendt 24 prosent flere søknader om forbrukslån i 2017 enn i 2016. Ingen får en dårligere start på voksenlivet enn å ha en dårlig økonomi. Det beste er alltid å forebygge enn å rydde opp i ettertid med refinansiering og inkasso-stress. Mange låner dessverre mye mer enn hva de har råd til. Finans Norge viser til sjokkerende tall. Før vi går videre vil vi allikevel ha sagt at de aller fleste har et sunt forhold til egen privatøkonomi.

Folk bruker forbrukslån som egenkapital

Mange tar opp lån med høy rente som vil ta lang tid å betale ned. Alle bør tenke seg godt om før de kjøper varer og tjenester på kreditt. Finans Norge mener også at privatøkonomi bør bli et eget fag på skolen. De har advart mot at man tar opp denne type lån selv om man ikke vet hvordan man skal betale de.

Kritikken ligger i at bankene og finansinstitusjonene nærmest kaster penger etter folk? Slik er det heller ikke. I 2017 ble til sammen sju av ti lånesøknader om forbrukslån og kredittkort avslått av bankene, ifølge Finanstilsynet. Antallet på de som får avslag skal være like svimlende som de som får godkjent sine lån.

For aggressiv markedsføring

I fjor ble hele 1.2 millioner lån uten sikkerhet innvilget av forskjelldige låneinstutisjoner i Norge. Forbrukerrådet har kritisert det de kaller aggressiv markedsføring fra forbruksbankene. Mange mener dette må reguleres bedre. Selve markedsføringen av lånene. Nordmenn har en ny holdning til forbruksgjeld og nettlån.

Nordmenn bruker oftere en søkemotor på nett som sender søknader om forbrukslån til flere leverandører. Akkurat som på vår side. Naturlig nok forklarer dette en del av økningen i antall søknader. Vi anbefaler alltid at man setter et fornuftig budsjett før man søker om et lån.